3280x bekeken

Voetvolk of spin in het web; hoe beschouw jij jezelf? Ben je onmisbaar, kan jij het verschil maken of behoor je toch meer bij één van de velen? Het één en ander hangt uiteraard af van de taakvolwassenheid van de inkooporganisatie en of de directie haar inkopers beschouwt als inwisselbaar/commodity. In hoeverre maakt inkoop daadwerkelijk onderdeel uit van de business en weet jij het belang van inkoop en jezelf voldoende te ‘verkopen’?


Het verkopen van inkoop, ofwel het toepassen van de moderne term ‘branding’, zit nog onvoldoende in de genen van de inkoper. Iedere vorm van sales en marketing raakt toch gevoelige snaren. Menig inkoper heeft de houding: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Ze worden immers getraind om verkopers te ontmaskeren en de gedachte alleen al dat zij iets moeten verkopen – laat staan zichzelf- leidt tot vlekken in de nek. We zijn inkopers, geen verkopers! Een herkenbare strategie in de consultancy is die van het zijn van een goeroe of expert. Deze consultants doen een beroep op hun charisma of expertstatus en houden de illusie van het overtuigen in stand. 'Je moet dit doen, omdat ik het zeg en ervaring heb’ is de strategie. Zolang de klant dit gelooft is er niets aan de hand, maar niet voor een inkoper! Bij een professioneel inkoper betekent gelijk ‘krijgen’ niet automatisch gelijk ‘hebben’ (en vice versa), ze blijven zoeken naar het werkelijke verhaal achter de zogenaamde ‘verkooppraatjes’.

Hoewel dergelijke overtuigingsstijlen in de consultancy voor "normale" inkopers minder werken, kunnen ze er wel wat van leren. De waarde van inkoop bij het management is naast toonbare resultaten, veelal ook gebaseerd op het vertrouwen, emoties en de percepties die je achterlaat in de organisatie. Deze vorm van ‘branding´ is geen harde sales of marketing maar een manier om jouw omgeving te beïnvloeden en de waarde voor de organisatie te tonen. Een bijkomend effect is dat deze vorm van branding eveneens een effectief carrière-instrument is. Het staat voor vertrouwen en naast het positieve effect op jouw huidige omgeving, zal deze ongetwijfeld ook opvallen bij potentieel toekomstige werkgevers. Het helpt je te definiëren wie je bent, waar je voor staat, wat je uniek of speciaal maakt, wat jouw prestaties zijn en waarom men jouw dient op te zoeken.

De afgelopen jaren zijn inkoopprocessen veranderd en doorontwikkeld, de markt verandert snel, opdrachtgevers en hun gedrag veranderen en de vraag is of jij ook mee bent veranderd? Zoals bij elke verandering mist de één de boot en de ander profiteert. Op het moment dat de directie zich gaat afvragen of inkoop, of jij als inkoper, inwisselbaar bent, ben je te laat. Zorg dat je profiteert door een optimale authentieke branding en werk aan het doel om gezien te worden als een ‘trusted procurement adviser’ voor jouw organisatie. Het is een strategische keuze!

Marcbrugman2

Marc J Brugman